Opties Voor de LRP Spitmachine
Eggenrol
Iedere spitmachine kan met een eggenrol uitgerust worden. De eggenrol wordt door een ketting aangedreven zie “ketting en aandrijving” voor de kettingspanning en controle.
De werkdiepte van de eggenrol is instelbaar. Deze instelbaarheid kan op twee manieren gerealiseerd worden:
- Mechanisch; door de op de zijkant aangebrachte verstelstrippen in te stellen;
- Hydraulisch; indien de eggenrol is voorzien van een dubbelwerkende hydraulische cilinders.
- Let op: als de werkdiepte van de eggenrol te diep ingesteld is, wordt de grond weer vastgedrukt.
Messenfrees
Bij de spitmachines van het type LRP en LRG kan tevens een messenfrees worden geplaatst. De messenfrees wordt door kettingen aangedreven zie “ketting en aandrijving” voor de kettingspanning en controle. De werkdiepte van de messenfrees is instelbaar. De werkdiepte -instelling wordt geregeld door middel van de twee sleepvoeten die aan de messenfrees zijn aangebracht. De messenfrees wordt hydraulisch bediend door twee enkelwerkende cilinders.Wanneer men zonder messenfrees of eggenrol wil spitten, kan deze omhoog gezet of gedemonteerd worden.
- Let op: na het omhoog zetten draait de messenfrees of eggenrol nog wel.
Richtlijnen voor het gebruik van de spitmachine
Het aankoppelen aan het trekkend voertuig
Neem allereerst de voorschriften van het trekkend voertuig in acht. Alle Farmax spitmachines zijn uitgerust met een zogenaamde driepuntsbok. Deze is uitgevoerd met meerdere aankoppelgaten, waardoor de hefhoogte op meerdere hoogten instelbaar is.De spankettingen en spanstangen van de hefarmen die gemonteerd zijn aan het trekkend voertuig moeten zo ingesteld worden, dat enige zijdelingse speling van de machine mogelijk is (± 5 cm.)
Let op: De topstang dient soepel draaibaar te zijn.
De stand van de spitmachine
Na het aankoppelen van de spitmachine dienen de driepuntsbok en de vlakke ondergrond een haakse hoek te vormen (gezien van de zijkant). Indien de spitmachine aan het werk is, mag de driepuntsbok licht achterover neigen om de dieptesloffen beter over de grond te laten glijden.Na het aankoppelen van de spitmachine dienen de driepuntsbok en de vlakke ondergrond een haakse hoek te vormen (gezien van de zijkant).
Let op: de spitmachine mag nooit voorover neigen (naar het trekkend voertuig toe).
Let op: de hoek van de koppelingsas mag niet te groot worden. Zie de gebruiksaanwijzing voor koppelingsassen en slipkoppelingen.
De koppelingsas
Neem altijd de gebruiksaanwijzing voor de koppelingsassen en slipkoppelingen in acht. Bij vervanging van onderdelen van koppelingsassen en slipkoppelingen mogen uitsluitend originele reserve- onderdelen worden gebruikt.
De meskouters
Het doel van de meskouters is om de spitmachine stabiel te houden. Tevens wordt voorkomen dat de spitmachine het rijgedrag van het trekkend voertuig beïnvloedt. Het belang van meskouters komt voornamelijk naar voren bij gebruik van de spitmachine in zwaarder grondsoorten.
De messen
Er mogen uitsluitend originele messen, bouten en moeren gebruikt worden. Bij ingebruikname van een nieuwe spitmachine moeten na ca. 2 draaiuren alle mesbouten nagetrokken worden.
Let op: losgeraakte messen kunnen afstrijkers en andere messen beschadigen.
Diepteregeling
De diepteregeling geschiedt enerzijds met de hefinrichting van het trekkend voertuig en anderzijds door de aan weerzijden van de spitmachine aangebrachte verstelbare diepte-/glijsloffen.
Steeklengte
De steeklengte is afhankelijk van de rijsnelheid, maar mag nooit groter zijn dan 25 cm. De optimale steeklengte bedraagt ongeveer 20 cm.
Let op: als de spitmessen aan de achterzijde slijtage vertonen is de steeklengte te groot. Verminder in dit geval de rijsnelheid.
Klik hier voor meer informatie over de onderdelen van de LRG-D spitmachine.